του Γ.Α. Πλάνα

Σ’ αυτό το τεύχος δημοσιεύονται δύο άρθρα που αναφέρονται σε αρχαίους πολιτισμούς. Το πρώτο αφορά τον πολιτισμό των μεγαλίθων στην περιοχή Καρνάκ της βόρειας Γαλλίας και το δεύτερο τον πολιτισμό των Ετρούσκων στην κεντρική Ιταλία. Μ’ αυτήν την αφορμή θεωρούμε καλό να ασχοληθούμε λίγο με τη σημασία των αρχαίων πολιτισμών για το σημερινό άνθρωπο.

Η μελέτη και η έρευνα των αρχαίων πολιτισμών, εκτός από πολύ ενδιαφέρουσα λόγω των πολλών αινιγμάτων και μυστήριων που μπορεί ν’ αποκαλύπτει στον ερευνητή, είναι στενά συνδεμένη με την ανθρώπινη ιστορία και την εξέλιξη. Γιατί οι αρχαίοι πολιτισμοί είναι αναπόσπαστο κομμάτι της δικής μας ιστορίας και της δικής μας εξέλιξης, τόσο ατομικά όσο και συλλογικά. Γι’ αυτούς που αποδέχονται τη διδασκαλία της Μετενσάρκωσης, ο κάθε άνθρωπος έχει ζήσει προηγούμενες ζωές, ακόμα και σ’ ένα πολύ μακρινό παρελθόν εκατομμυρίων χρόνων. Συνεπώς, είχε άλλα σώματα, διαφορετικές προσωπικότητες, οικογένειες, ιθαγένειες και χώρες γέννησης και φυσικά ανήκε σε διαφορετική κουλτούρα, σε διαφορετικό πολιτισμό κάθε φορά.

Από αυτήν την άποψη, ο καθένας από μας είναι τέκνο κάποιων αρχαίων πολιτισμών, έχει καταβολές και έχει διαμορφωθεί στο παρελθόν απ’ αυτούς. Κι αυτός είναι ο κύριος λόγος που μερικές φορές νοιώθουμε περίεργη έλξη και ενδιαφέρον για κάποιους πολιτισμούς και εποχές της ιστορίας, που δεν δικαιολογούνται λογικά από την εκπαίδευση που έχουμε λάβει. Γιατί αποτελούν μέρος της δικής μας προσωπικής ιστορίας, του δικού μας παρελθόντος κι ας είναι συνήθως θολές ή συγκεχυμένες οι μνήμες. Σε μερικές μάλιστα περιπτώσεις η έλξη είναι τόσο έντονη που ξεπερνά αυτήν που του προκαλεί ο  σημερινός πολιτισμός, ακόμα και η σημερινή εποχή. Αυτό βέβαια, αν δεν ελεγχθεί, δεν είναι και τόσο καλό, γιατί έτσι προσκολλάται κανείς στο παρελθόν και δυσκολεύεται να ζήσει το παρόν του. Και το ζητούμενο είναι να είμαστε ισορροπημένοι ανάμεσα στις αναμνήσεις, ροπές και εμπειρίες από το παρελθόν, τα βιώματα του παρόντος και τα οράματα του μέλλοντος.     

Για έναν ιδεαλιστή φιλόσοφο, ελεύθερο από προλήψεις και φανατισμούς, η μελέτη των αρχαίων πολιτισμών, όλων των πολιτισμών και όχι μόνο του τωρινού, του δικού του, αποτελεί μια αφορμή για να εμβαθύνει περισσότερο στον ίδιο του τον εαυτό, στην προέλευση του, στο πώς διαμορφώθηκε, πώς εξελίχθηκε, μέχρι να φτάσει στη σημερινή του κατάσταση και βαθμίδα πνευματικής αντίληψης.    Και όσο πιο καλά θεμελιωμένες και αναγνωρισμένες ως δικές μας είναι οι διάφορες μνήμες μας από το μακρινό παρελθόν, τόσο πιο ώριμο και συνειδητοποιημένο θα είναι το παρόν μας και πιο καλό έργο θα μπορούμε να προσφέρουμε στην κοινωνία μας και τη σημερινή ιστορική εποχή. Έτσι θα έχουμε μεγαλύτερη δύναμη προβολής προς το μέλλον, με καλύτερες δυνατότητες οραματισμού ενός καλύτερου κόσμου στο αύριο, γιατί διαθέτουμε πιο πλατιές και γερές βάσεις και ρίζες.

Είναι καλό να λάβουμε υπόψη ότι οι αρχαίοι πολιτισμοί αποτελούν αυτές τις βάσεις μας, τις παλιές μας πατρίδες. Τις γερές ρίζες που βυθίζονται στο χθόνιο σκοτάδι του παρελθόντος, αλλά θεμελιώνουν το γερό κορμό του σημερινού δένδρου και τροφοδοτούν τους καρπούς του μέλλοντος. Ένα δένδρο χωρίς ρίζες πεθαίνει και με λίγες ή άρρωστες ρίζες μόλις που επιβιώνει χωρίς να παράγει καρπούς.

 

Τι ειναι το Lapis Philosophorum?

Είναι η λατινική ονομασία της φιλοσοφικής λίθου, που σύμφωνα με την Αλχημεία μπορεί να μεταμορφώσει οτιδήποτε ευτελές και φτηνό σε ευγενές και χρυσό. Είναι εκείνο το πολύτιμο κόσμημα που ακτινοβολεί στην καρδιά κάθε ανθρώπου που βαδίζει συνειδητά στα μονοπάτια της πνευματικής επίτευξης. Είναι ένα free- press έντυπο που θα έχει πετύχει το σκοπό του αν βάλει ένα σπόρο αναζήτησης στην καρδιά σου, αν σου δημιουργήσει την ελπίδα ότι υπάρχουν και άλλοι σαν εσένα που αναζητούν μια άλλη ποιότητα ζωής. Είναι μια ανοιχτή πρόσκληση, ένα γράμμα αναζήτησης για άλλους σαν εμάς «επιζήσαντες ναυαγούς» που πραγματικά θέλουν να μεταλλάξουν τον εαυτό τους και τον κόσμο τους.